Jakie są koszty projektu i od czego zależą?

Przemysław Bazanowski

Podobne pytania Transkrypcja

Podobne pytania

Transkrypcja

Jakie są koszty projektu I od czego zależą? No to tutaj postaram się na to precyzyjnie odpowiedzieć. Pierwsza rzecz, zawsze to na co patrzymy to jest jakby wielkość strony internetowej. Im więcej będziesz mieć tak zwanych zakładek, zamiennie nazywanych podstronami u nas I im bardziej one będą rozbudowane, czyli mając więcej treści, my każdą zakładkę, taką podstronę liczymy w taki sposób, że taka 1 sekcja, druga sekcja, trzecia sekcja, takie części strony internetowej to im więcej jest takiej treści, które wymagają takiego układania w postaci takich sekcji tym też strona będzie drożała. To jest trochę tak jakbyś po prostu kupował jedną płytkę na ścianę, następnie dokładasz drugą płytkę, trzecią płytkę, czwartą płytkę I siłą rzeczy masz metr kwadratowy czy jedną ścianę, ale im więcej tych płytek zużyjesz, w naszym przypadku to są sekcje, treści, ilość zdjęć, ty po prostu za te płytki będziesz płacić więcej. Tak samo działa to u nas. W przypadku wyceniania stron internetowych właśnie w ten sposób na to patrzymy. I teraz jeżeli na ścianie, w łazience, na płytce masz na przykład prysznic zamontowany, tak? Czyli słuchawkę z prysznicem, no to jest to pewnego rodzaju funkcjonalność na tej ścianie. Tak samo jest na stronie internetowej. Jeżeli twoja treść zdjęcia, czyli te płytki będą zawierały dodatkowe funkcjonalności, jak wspomniany prysznic, no to to powoduje, że po prostu też taki prysznic kosztuje, tak samo funkcjonalności na stronie internetowej też kosztują. Im więcej pryszniców, im więcej funkcjonalności, tym cena pójdzie w górę. Więc jeżeli robisz stronę mającą 5 zakładek I każda z nich ma treści na pół kartki A4, no to będzie to relatywnie tania strona. Natomiast jeżeli masz stronę, która ma 30 zakładek I każda z tych stron będzie miała od 5, ale do 10 funkcjonalności, no to siłą rzeczy można powiedzieć, że już masz nie łazienkę, tylko ileś łazienek w hotelu z dużo większymi udogodnieniami no I po prostu zawsze te ileś łazienek będzie kosztowało więcej niż 1. Więc tak samo działa strona internetowa. I teraz cena tego projektu jest po prostu przeliczana na czas pracy grafika. Więc im więcej widoków ma do zaprojektowania I im więcej jest jakichś funkcjonalności tym więcej czasu to po prostu zajmie. W naszym przypadku jest tak, że każdy projekt ma wbudowane jakby w cenę korekty. Są to korekty bez ograniczeń, ponieważ zawsze działamy do satysfakcji, pełnej satysfakcji klienta. Natomiast jest 1 ograniczenie, które powoduje, żeby realizacja nie rozciągnęła się na pół roku, czy na rok, czy na jeszcze dłuższy czas, to po prostu staramy się pilnować tak zwanych tur, czy jakby, no tur, czy serii korekt. W naszym przypadku są to 3 serie korekt. Polega to na tym, że masz pierwszą, dostajesz od nas projekt, który przygotowujemy, następnie masz pierwszą serię korekt. Tam wypisujesz wszystko, co sobie wymyślisz, czy to jest 1 uwaga, czy to jest 10 uwag, czy tych uwag byłoby 150. Nie ma to dla nas znaczenia, po prostu staramy się dopracować ten projekt tak, aby spełnił on Twoje oczekiwania. No I jak taki projekt skorygujemy, wysyłamy go do Ciebie, a następnie możesz go albo odebrać I powiedzieć, wszystko mi się podoba, albo powiedzieć, no nie do końca. No I proszę tu jeszcze pan trochę korekt. Więc masz drugą serię korekt, którą możesz wprowadzić I my dalej na to reagujemy w postaci odesłania tobie skorygowanego projektu. I po tej serii korekt, jeżeli dalej coś ci się nie podoba, dalej chcesz coś ulepszyć, poprawić, no to masz wtedy trzecią serię korek I ona jest w cenie. Więc jakby ta ilość korek jest tak jakby zaplanowana u nas od razu w cenie wykonania projektu. Cena projektu jest zależna od tych wszystkich szczegółów, o których wspomniałem. Natomiast w naszym przypadku od razu się w tym podzielę jeżeli miałbyś czy miałabyś korekt więcej niż 3 serie to rzeczywiście zaczynamy wtedy doliczać dopłaty z czego to wynika? Ponieważ jeżeli po prostu jesteś osobą, która jest bardzo niezdecydowana, nie wiesz czego chcesz I raz mówisz, że chcesz coś takie, potem, że chcesz takie, potem jeszcze inaczej, potem znowu inaczej, a na końcu wracasz do pierwszego rozwiązania, to siłą rzeczy uważamy, że jakby nie problem jest w naszym projektowaniu, tylko w decyzyjności. Wówczas po prostu, no my mamy taką politykę, że nie działamy do śmierci, nie działamy dożywotnio, tylko po prostu w pewnym momencie musimy powiedzieć stop, no to nie jest tak, że będziemy robić za darmo, ponieważ ten czas jest bardzo dla nas cenny, a w tym czasie moglibyśmy realizować projekty inne dla innych klientów, no to wówczas po prostu, no uważam, że jest to bardzo naturalne podejście I też no 99, 9% klientów nas w ten sposób zrozumiało, bo pracowaliśmy z setkami, w zasadzie już tysiącami klientów, jest to dla mnie naturalne, ale nie dla każdego musi być. No więc, jeżeli generalnie szukasz kogoś, kto będzie działał w taki sposób uczciwy, ale jednocześnie starał się mega maksymalnie, żeby jak najwięcej tych korek wprowadzić. I jednocześnie, I tu wrócę trochę na początek, chcesz wiedzieć z czego wynika cena, to rzeczywiście, bo o tym nie wspomniałem, w naszym przypadku jest tak, że dostajesz taki dość dokładny kosztorys, to znaczy każdy widok masz u nas osobno wyceniony, jeżeli na danym widoku są jakieś funkcjonalności, to masz wycenione te funkcjonalności, choćby on kosztowała ta funkcjonalność 30 zł, albo 100 zł, to masz to wycenione, żebyś wiedział, wiedziała po prostu z czego ta wycena się składa. Ja się trochę śmieję, że nasza wycena, trochę w przeciwieństwie do branży, bo wiem, że w branży dużo firm tak nie działa, to jest trochę jak kosztorys budowlany, czyli masz zestawienie wszystkich mikroelementów, trochę tak jakbyś zamawiał kuchnię z IKEA, gdzie zestawione masz wszystkie akcesoria, wszystkie fragmenty, klapki, ramy I wszystko, co tam tylko w tym projekcie wymyśliłeś, to po prostu jest zestawienie wszystkich mikro kosztów I my tak działamy. Dlaczego tak? Dlatego, że jeżeli kwota będzie Cię przerastać, to bardzo łatwo od razu widzisz, które pozycje możesz zdjąć, zostawić to na później, pominąć, odpuścić I od razu widzisz jak zmienia się cena. Bo możesz po prostu sobie to odjąć, w naszym przypadku jeszcze jakbyśmy wysłali tobie w formie Excela naszą wycenę, a jest taka możliwość, to odznaczasz po prostu checkboxem dane pozycje I ta cena Ci się wylicza automatycznie. Także my w ten sposób podchodzimy do jakby wyceniania I projektowania strony internetowej. Jest jeszcze 1 aspekt na koniec, który poruszę. Istotne jest również to, na jakim systemie, na jakiej platformie lub kto będzie to wdrażał, bo w momencie gdy wykonujemy projekt dla nas samych, żebyśmy my go wdrożyli technicznie, to siłą rzeczy wiemy jak to zaprojektować, bo mamy pewne standardy pracy I jakby procesy I wiemy w jaki sposób będziemy to dalej obsługiwać, czyli dalej jakby wdrażać. Natomiast w momencie, gdy realizujemy projekt, który wdraża zewnętrzna firma lub wdraża to na jakimś systemie I nie zawsze projektanci znają te systemy dość dokładnie, czyli nie znamy pewnych ograniczeń, różnych technologii, to bardzo często właśnie musimy trochę nabyć wiedzę, trochę się doinformować, albo jesteśmy narażeni jako wykonawcy, a ty jako klient, na to, że będą pewne zmiany w tym projekcie, bo programiści czy firma Software House cofnie ten projekt, bo powie, że czegoś tam się nie da wykonać, ale zróbcie to tak I wtedy się uda wykonać, więc my to wtedy musimy przerobić. Więc siłą rzeczy do czego zmierzam? Projekty realizowane na zewnątrz, czyli takie, które u nas zamawiasz, a następnie ktoś je wdraża, z reguły są o jakieś 10-15% droższe, niż gdyby były realizowane u nas. I nie jest to kwestia tego, że u nas jest taniej troszeczkę, bo my zarobimy na wdrożeniu, tylko po prostu wynika to z czasu pracy. Po prostu my mamy swoje standardy I jakby jesteśmy w stanie wtedy dużo szybciej ten projekt zrobić zgodnie ze sztuką I dopasowany do realnego wdrożenia. Po prostu mamy niższe, niższy czas pracy, więc niższe też koszty. Siłą rzeczy po prostu dla Ciebie wtedy będzie to troszeczkę taniej. Tak wygląda temat projektu. Mam nadzieję, że dość szczegółowo go przedstawiłem. Natomiast jeżeli pojawiają się w Twojej głowie jakiekolwiek pytania I podoba Ci się nasze podejście I jakby wierzysz, że to jest mądre podejście a uważam, że właśnie tak jest to zapraszam Cię po prostu do kontaktu porozmawiajmy, spotkajmy się online czy na żywo omówmy sobie to, czego oczekujesz I być może okaże się, że będzie nam dane ze sobą współpracować. Tymczasem dziękuję jeszcze raz I do usłyszenia.

Nie chcesz niczego przegapić?

Najnowsze wpisy, porady
i materiały prosto na Twój e-mail